torsdag 15 september 2011

Kaffe!

Gevalia mellanrost brygg. Det är kaffet som jag dricker, det har jag säkert gjort i 5 år nu, om inte längre. Varje morgon gör jag mig en kopp, hälften kaffe och resten mjölk. Vissa kallar det mjölk med kaffe men det är så jag vill ha mitt kaffe. Jag har försökt att dricka det svart vid något tillfälle när mjölk inte fanns att tillgå men det gillar jag inte.
Vid två tillfällen den senaste månaden har jag istället för kaffe druckit te till frukost. Och vid två tillfällen har jag fått rejäl huvudvärk (samma tillfällen som jag inte har fått mitt kaffe!). Första gången trodde jag bara att det var av en tillfällighet som huvudvärken kom men när jag imorse fick samma symptom igen efter att ha druckit te så la jag ihop ett och ett. Jag är beroende av kaffe. Men skulle någon ha frågat mig för en månad sen skulle jag sagt att jag inte är det, för en kopp om dagen är väl inte att vara beroende?
Efter två koppar kaffe på lunchrasten och en alvedon la sig huvudvärken. Tänk vad denna svarta dryck kan göra med våra kroppar. Och inte är det så bra för tänderna heller.Men det finns ju värre beroenden som folk lider av så jag ska inte hänga upp mig på detta.

För er som vill ha lite historia om kaffet, läs detta:
När kaffet kom till Sverige i slutet av 1600-talet var det först som läkemedel mot diverse krämpor. Sedan blev kaffet en umgängesdryck för fint folk; adel och borgerskap. Framåt 1800-talet hade kaffe blivit en populär dryck för gemene man, något man böjd på när det kom såväl väntat som oväntat besök. (Text från arla.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar