tisdag 1 mars 2011

Det är svårt att ta körkort i Uppsala

Här klarar man körkortet bäst

1. Umeå 2. Örnsköldsvik 3. Skellefteå 4. Karlskrona 5. Luleå

Här klarar man körkortet sämst

1. Uppsala 2. Södertälje 3. Stockholm/Farsta 4. Stockholm/Sollentuna 5. Örebro

Källa: Trafikverket

Snart har jag haft mitt körkort i 10 år och än har jag det kvar! Dagen jag skulle köra upp skjutsade pappa mig till vägverket. Jag var skitnervös och helt säker på att jag skulle bli kuggad som alla andra blev. Med skakiga armar och ben satt jag mig i bilen och körde dit läraren sa att jag skulle. När uppkörningen var slut var jag helt säker på att jag skulle bli kuggad pga att jag la mig i fel fil, skulle köra mot centrum och jag la mig i den filen där man körde rakt fram. Men egentligen skulle jag ha ställt mig i svänga höger filen. Men eftersom jag känner stan så väl valde jag min egen väg mot centrum istället för att följa skyltarna mot centrum. Men körskolläraren påminde mig om att jag skulle följa skyltarna mot centrum så jag kunde lätt byta fil till den rätta. När jag parkerat bilen vid vägverket frågade läraren hur jag tyckte att det hade gått, kommer inte ihåg vad jag svarade men var helt säker på att jag inte klarat provet. Men så säger han; grattis, du klarade det! Vilken känsla! Pappa blev så stolt över mig, och säkert lite förvånad oxå. Han sa att han funderade på att åka och köpa blommor under tiden jag hade uppkörning men eftersom han inte visste om jag skulle klart körkortet så gjorde han inte det, vilken miss! Det känns riktigt skönt att ha körkort, allra helst nu när vi har bil!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar