fredag 6 januari 2012

Det där med sömn...

Det finns barn i Milos ålder som sover sig genom hela natten. Det finns barn i Milos ålder som lägger sig själva och som sover hela natten. Är det något jag vill att Milo "ska bli bättre på" så är det att sova. För som det ser ut nu så är det inte bra. För en vecka sen bestämde vi oss för att sluta ge välling på nätterna, något vi slutade med för säkert över ett år sedan men som vi fall tillbaka till bara för att han skulle sova bättre genom natten. Men nu sen en vecka tillbaka dricker han inte välling på nätterna, ett framsteg! Som nätterna ser ut nu så vaknar han alltid efter några timmar och är ledsen, vi får han att somna om men han vaknar igen inom en halvtimme. Så kan han hålla på flera gånger innan vi ger upp och bär över han i våran säng. Så oftast vid tolv tiden bär vi in han till vårat sovrum. Sen ligger han och snurrar, tappar nappen och gråter efter den, bökar och ska promt ligga på min kudde, buffar undan mig så att jag ligger utan kudde och han över hela min kudde. Så där kan han hålla på i flera timmar. Sen sover han som bäst dom fem sista timmarna innan han vaknar. Varje natt ser det ut såhär. Jag minns att han sov hela natten en gång i höstas men annars så har han inte sovit en hel natt på säkert 1,5 år...
Och jag vet inte hur många gånger jag har tänkt att inatt ska jag inte bära in honom...men efter flera uppvak så orkar man inte, det är inte lätt att vara bestämd mitt i natten. Jag vet inte riktigt hur vi ska lösa detta med Milos nattsömn. Hade hoppas på att det skulle bli bättre nu när han slutade med välling men så blev det inte. Har läst en del nu på internet om barn i 2,5-årsålder och sömn men tycker inte att jag blev så mycket klokare. Ska fortsätta och leta runt och se om jag kan hitta något intressant.

Om någon av er orkat läsa igenom detta långa, och inte alltför roliga inlägg, och har några bra tips till mig så får ni gärna komma med dom!!! Jag vill sova hela nätter!

3 kommentarer:

  1. Drt där med nattsömnen verkar vara de flesta barnfamiljers stora dilemma... :-) Och de flesta man frågar (ja inte bvc kanske) säger att man ska lyssna till barnet och inte göra det för krångligt. Men hallå, man vill ju för guds skull få sova!NU!

    Vet inte om jag har några direkta tips men kan ju säga hur vi gjorde med Felizia iaf. Har för mig att hon sov ganska så bra vid den där åldern men vaknade gjorde hon ju såklart ibland. För det mesta gick en av oss in till henne och la oss bredvid i hennes säng. Hon kunde då somna om och den som låg bredvid stannade kvar så länge det behövdes/till man vaknade (om man lyckats somna).
    Vi försökte att få henne att somna själv i sin säng/sitt rum men gick lite si och så. Hade vi kämpat på hade det kanske gått bra redan då. Ibland låg/satt vi bredvid i sängen till hon somnade och ibland satt vi och läste en egen bok på golvet en liten bit i från.

    Nu är hon ju drygt 4,5 och vi ligger bredvid henne på kvällarna ibland nu också :-)

    Även om det kanske känns avlägset (och jag förstår att du vill kunna sova NU) så kommer det nog lösa sig för er också. Kändes omöjligt för oss också men nu somnar Felizia ganska smidigt på kvällarna (även om hon är en kvällsuggla) och sover bra om nätterna.
    Men då är det ju en annan som bökar istället...

    Lycka till och sov gott! :-)

    SvaraRadera
  2. Vi hade samma problem med vår dotter. Men det gick över, vet inte varför och hur men hoppas det blir till det bättre för er med. Vi var ganska hårda med att hon skulle sova i sin egen säng även då hon bad om att få sova hos oss, men förstår att det kan vara svårt mitt i natten. Lycka till, Lina.

    SvaraRadera
  3. Hoppas det har med åldern att göra och att det går över snart!

    SvaraRadera